POSVET KREATIVNI TURIZEM – EPK KOT PRILOŽNOST

Ptuj – V četrtek, 19. septembra, je na Ptuju potekal posvet Kreativni turizem – EPK kot priložnost, na katerem so udeleženci iskali odgovore na vprašanje, kako obogatiti lokalno turistično ponudbo, da bi pritegnili tudi sodobnega popotnika, ki si obiskanih krajev ne želi le ogledati, temveč tudi in predvsem doživeti. Rešitev ponuja tako imenovani kreativni turizem, ki bogato dediščino in živo ustvarjalnost mesta ponudi skozi produkte kulturnega turizma, v izvajanje katerih so vključene nevladne organizacije, kreativni posamezniki, lokalni ponudniki in obrtniki.

Pri tem pa se je potrebno zavedati, da tako pri turizmu, kot pri kreativni industriji gre za gospodarsko panogo, za je treba omogočiti profesionalizacijo ljudi, ki bodo delovali na področju kreativnega turizma. In prav tu je velika priložnost v projektu Evropska prestolnica kulture, ki poleg prestižnega naziva prinaša tudi konkretne investicijske in finančne spodbude.

Posvet so pripravili Mestna občina Ptuj s soorganizatorji, Zavodom za turizem Ptuj, Zavodom Tura Ptuj in Društvom Hiša!.

Za izhodišče pogovora je Marjan Ostroško, eden od soorganizatorjev posveta, podal nekaj iztočnic za razmislek o kreativnem turizmu. Poudaril je, da kreativni turizem nagovarja modernega popotnika, ki išče predvsem avtentična doživetja, značilna za kraje, ki jih obiskuje. Predstavil je nekaj primerov dobrih praks iz Evrope in Slovenije, na primer portugalsko dolino reke Duoro, kjer se turisti lahko aktivno vključijo v lokalna dela. Spoznavajo lahko delo v vinogradu, za en dan postanejo pastirji, se udeležijo sirarske delavnice, se pridružijo iskalcem zlata in še kaj. Ostroško je prepričan, da bi lahko tudi Ptuj ponudil podobna doživetja, če bi uspel bogate zgodbe in tradicije tega mesta preleviti v edinstvene turistične produkte.

Mitja Čander, svetovalec kandidature EPK Ptuj 2025 je poudaril, da lahko Ptuj s svojo tradicijo in živo ustvarjalnostjo uspešno stopi v igro za kandidaturo za EPK. Ima namreč značilnosti mest, ki so zadnja leta nosilci naziva EPK – bogato dediščino in močan kulturno-kreativni potencial. Dober primer tega je izjemno bogato festivalsko poletje, ki mu pri nas ni para. »Ptuj ne more, ravno tako kot velja za vso Slovenijo, igrati na množičnost. Ljudje danes želimo individualno obravnavo in osebno izkustvo. Za razvoj kreativnega turizma je izjemno pomembno okrepiti sodelovanje med kulturnim in turističnim sektorjem,« je prepričan Čander.

S tem se strinja Tanja Srečkovič Bolšec, direktorica Zavoda za turizem Ptuj: »Kultura predstavlja pomemben delež v razvoju turizma in zato Zavod za turizem podpira kandidaturo Ptuja za EPK. Pri tem želimo biti pomemben partner. Ugotavljamo, da na TIC prihaja veliko gostov, ki iščejo osebna doživetja, zato jih usmerjamo k ustreznim ponudnikom. Mi smo prva vez med obiskovalci in ponudniki, zato se zavedamo, kako pomembno je naše sodelovanje s ponudniki.«

Svoje izkušnje na področju kreativnega turizma je predstavila Maja Pegan iz mariborskega Društva Hiša!, kjer prav tako opažajo močan trend povpraševanja po individualno usmerjeni turistični ponudbi. »Naši gostje se ob obisku mesta hočejo preleviti v meščana, hočejo doživeti pristno mariborsko življenje. Zato v našem društvu raziskujemo mesto na ta način, da lahko obiskovalcem ponudimo, da gredo na primer z umetnikom izdelovat mestne vedute, da gredo na pevske vaje, peljemo jih na ogled podzemnih rovov v Coni Tezno. To ponudbo pa nam omogočajo občani, saj lahko le lokalno prebivalstvo identificira tovrstne zgodbe. Z veseljem opažamo, da se Mariborčani želijo vključevati, saj sami pridejo k nam s predlogi, kaj bi lahko ponudili.«

Podobno zgodbo ustvarja Zavod TURA Ptuj, ki so ga pred štirimi leti ustanovile štiri kolegice z idejo, da bi ustvarjale v turizmu. »Vendar ne želimo biti samo vodnice, ki po mestu vodijo turiste, ki se pripeljejo z avtobusom, zato ponujamo tudi doživetja, ne le ogledov. Po nekaj letih naših prizadevanj že pobiramo sadove dela in ponudniki nas že sami iščejo. Tako smo se na primer dogovorili z Društvom za opazovanje ptic, s katerim pripravljamo vodene sprehode po mestu, med katerimi obiskovalci spoznavajo in opazujejo mestne ptice,« je povedala Jana Gerl iz Zavoda TURA Ptuj.

Na posvetu je sodeloval tudi Marko Podjavoršek iz Projektne pisarne Centra za kreativnost v Mariboru, ki deluje v okviru Muzeja za arhitekturo in oblikovanje v Ljubljani. Kot je povedal, je namen CzK predvsem pomoč ustvarjalcem iz kreativnega sektorja, ki želijo stopiti na poslovno pot :»Povezujemo kreativni in podjetniški sektor, tako da na primer združita moči ustvarjalec in prodajalec, v kreativni sektor pa gotovo sodijo tudi številni turistični produkti.«

Sledila je živahna razprava, ki je pokazala, da je Ptujčanom še kako mar za njihovo mesto, slišati je bilo tako kritične kot spodbudne pripombe. Ptujčani si želijo, da bi mesto zaživelo in izkoristilo bogat potencial, ki temelji na izjemni dediščini. Kot se je slikovito izrazil eden od obiskovalcev posveta, je Ptuj mesto, s katerega je treba samo pobrisati prah. V razpravi so udeleženci izpostavili številne konkretne težave in možne projekte, ki bi sodili na seznam projektov EPK. Eden od njih so živa dvorišča, ki nudijo odlično možnost za razvoj kreativnih turističnih produktov. Stara mestna dvorišča, skrita pred pogledi z ulice, namreč skrivajo brezštevilne zgodbe preteklih in sedanjih prebivalcev, nekatera so že zaživela v ptujski turistični in festivalski ponudbi. Pomembno je tudi, da se Ptujčanom že v zgodnjem izobraževanju (sploh v vrtcih in osnovnih šolah) privzgoji ponos in da se jih vzgaja tako, da Ptuj spoznajo v zgodovinskem in turističnem smislu, saj bodo le tako ozavestili, da je ravno mesto tisto, ki ga lahko ponudijo popotnikom.

Razprava je pokazala, da je EPK predvsem priložnost, da Ptuj identificira mlade sposobne ljudi, jih opolnomoči in jim omogoči profesionalizacijo poklicev in dejavnosti, kar je na koncu lepo povzel tudi Mitja Čander. Ljubiteljsko ukvarjanje ni dovolj, stvari je treba zastaviti profesionalno, saj bo le to dalo prave rezultate in mesto ohranilo živo. To pomeni, da bodo mladi perspektivni kadri v mestu ostajali ali se celo priseljevali, ne pa odhajali, in v tem smislu je treba EPK in vse projekte, povezane z njim, zastaviti trajnostno.

Dodatne informacije:

Martina Magdič, koordinatorka priprav kandidature za Ptuj EPK 2025

martina.magdic@moptuj.si, tel: 02/748 29 47